Helpen met studeren

• Helpen met studeren

Hallo,

Mijn zoon is 12 jaar en gaat sinds dit schooljaar naar het middelbaar.Hij heeft altijd al hard moeten studeren met mij en volgt ook logopedie.Ik ben altijd heel fier en trots geweest op hem.
    Sinds het middelbaar herken ik hem volledig niet meer.
    Hij is agressief,brutaal,woedeaanvallen,Wil niet meer studeren,komt met allemaal onvoldoendes naar huis
    Ik mag hem ook niet meer helpen,want hij wil alles zelf beslissen omdat het zijn toekomst is.
    Akkoord..maar hoort daar dan niets doen,en onvoldoendes bij?
    Hij volgt TSO richting stem-engineering en voor dat vak haalt hij goede cijfers,maar voor de rest niet.Die heb ik niet nodig zegt hij dan.
    Ik leg hem dan uit dat hij zonder die andere vakken zo geen diploma gaat krijgen,maar daar wil hij niets van weten. Naar BSO wil hij ook niet.Gewoonlijk als zijn bui over is,ga ik hem toch terug helpen met studeren.
    Soms heb ik het gewoon gehad en geen energie niet meer,na zo een agressieve bui.Ik weet dan ook niet goed wat ik moet doen..doorbijten en niet opgeven of hem echt eens tegen de lamp laten lopen?
    De sfeer in huis is hier dan ook niet ideaal meer en we gaan elke avond huilend slapen en negeren elkaar soms dagen.
    Ook gaan we een psycholoog inschakelen voor hem en voor ons (gezinstherapie).
    Ik heb het gevoel dat dit dieper zit bij hem en voor ons,wil ik weten hoe we met heel de situatie beter kunnen omgaan.Een playstation/gsm verslaving heeft hij ook denk ik..hij denkt aan niets anders en wordt er super agressief van.Die hebben we dan momenteel ook volledig even weggedaan.
    Het is altijd een lieve/brave jongen geweest,gevoelig ook..maar nu?

Wat zouden jullie als raad geven?
    Toch blijven doorzetten en hem zoveel mogelijk helpen ondanks de vele ruzie's of hem echt een tegen de lamp laten lopen en zijn plan laten trekken?

Groetjes Wolleke
  • In het 1e jaar bestaat TSO niet. Hij zit in de A-stroom, en heeft als project " stem en engineering waarschijnlijk? Net zoals een ander kind een pakket Latijn heeft of sport...

Hij zal toch die 1e graad door moeten voor hij zijn echte interesse kan volgen en TSO doen. Zijn kerstexamens zullen hem misschien de ogen openen?
  • in dit geval: tegen welke lamp?
    Er is nu alleen BSO waar je naar toe kan gaan en als zijn punten voor stem-engineering goed zijn, dan is dat zonde, want blijven zitten mag ook niet meer.
    Kan het helpen dat iemand anders die taak van jou overpakt en hem begeleidt in het leren leren en zelf manieren zoeken om te leren?
    Want hij kan nu pas in het derde middelbaar ook echt tso doen, waarbij een deel van de vakken die hij nu echt niet graag doet pas gaan vallen.
    Hij is nog te jong om zelf te beseffen dat je zonder diploma echt wel weinig tot geen kansen op werk hebt
  • Is dat er al door, dat je niet kan blijven zitten in het 1e jaar?
    In het Franstalig onderwijs is dit zo en in het Nederlandstalig onderwijs is dit een voorstel, maar dat is toch nog niet goedgekeurd?
    Ziet hij het op rustige momenten wel in dat hij verkeerd bezig is of totaal niet? Eventueel de titularis of leerlingbegeleiding inschakelen?
  • Omdat zijn gedrag vrij plots en vrij radicaal veranderd lijkt te zijn, lijkt er inderdaad meer te spelen...

Denk je dat hij zich goed voelt in zijn nieuwe school/nieuwe klas?
  • Hey,

Vandaag weer zo een dag.
    Ik kom thuis om 13u,had vanmorgen zijn gsm mee gegeven.
    Tot 14u was hij al met zijn gsm spelletjes aan het spelen.
    Als ik hem er op aanspreek om te studeren,dan wordt hij direct heel boos/agressief en vertikt het heel de dag om nog iets te doen,maar als ik niets zeg ,doet hij ook niets!
    Op rustige momenten denk ik wel dat hij het beseft.
    Hij laat toch weten,dat hij de slechte punten erg vindt.
    Op het moment is hij al gebuisd voor wiskunde,geschiedenis,natuurwetenschappen.Met Nederlands,Frans, Engels zit hij ook maar net op de helft.

In het schoolreglement staat dat ze ofwel een A-attest ofwel een C-attest kunnen krijgen.
    Hij vindt het wel erg als hij het jaar zou moeten overdoen,maar als hij dan moet studeren boeit het hem precies niet.Hij zegt dat hij niet graag studeert.
    Voor de rest gaat hij toch wel graag naar school.

Pff , Ik steek er zoveel tijd/energie en geld(logopedie.psycholoog) en voor wat nog ,denk ik dan?
    De relatie met mijn zoon is echt kapot aan het gaan.
    Dreigt met zelfmoord,liegt om medelijden te krijgen(heeft hij zelf toe gegeven!)
    Er zijn al zoveel leugens geweest,dat ik hem met niets meer geloof.

Pff..
  • Bij ons werd op de info toch ook gesproken over A en C attest, dus jaar overdoen kan volgens mij nog steeds?
    TSO doen nu zou normaal inderdaad niet kunnen, iedereen van de A-stroom heeft hetzelfde 27u lessenpakket, hier op school toch, enkel de 5u kan je naar keuze aanvullen. Er werd wel gezegd dat bij Stem wetenschappen de wiskunde abstracter zal zijn dan bij Stem techniek, maar de basisleerstof, dus waar ze op beoordeeld worden, is hetzelfde.
  • scholen worden ook geĆ«valueerd op het aantal zittenblijvers, vandaar dat ze dit quasi niet meer doen.
    En dan krijg je soms drama's. De dochter van een kennis heeft in het vierde een moeilijk jaar gehad door de scheiding van de ouders en werd aan eht einde van het jaar verzocht om te stoppen met latijn-wiskunde en naar technische te gaan. Ze mocht haar jaar niet overdoen.
    Scholen hebben schrik voor negatieve evaluaties...

heeft hij iemand om mee te praten, wat er aan de hand is?
    En heb je ook al eens in school hiermee gesproken.
    En verder, ook wat regels opstellen over gsm-gebruik en gamen...
  • Hey,

Na de examens hebben we een gesprek met een psycholoog.
    Ik heb al wel laten weten aan zijn klastitularis,dat hij niets moeite wil doen,verder nog niet.
    Regels over gsm en gamen zijn hier.
    Elke keer hij stopt (en zijn potje mag afmaken) wordt hij agressief.
    Dan gaat de gsm/playstation ook voor een tijd weg.
    Maar elke keer opnieuw gebeurt het weer.

Ik wil hem wel motiveren,maar ik weet zelf niet meer hoe..
  • Hoe gaan de examens nu?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld